Ezt tudnod kell, mielőtt webáruházat választasz...

Domain keresésMost nem egy marketing üzenetet vagy egy 10 pontból álló felsorolást látsz. Ez az írás azért jött létre, hogy átfogó képet kaphass arról, hogy mit is kell tudnia egy kor követelményeinek megfelelő webáruháznak.

Nem extra dolgokat és igényeket írok le, hanem olyan funkciókat, amik nélkül a webáruház vagy nem lesz hatékony vagy  szenvedés lesz a kezelése.

Ha ezek közül bármit is elhagyunk az elején, akkor pénzt spórolhatunk mégis rengeteget fogunk költeni. A webáruház befektetés, ha jól működik, minden más esetben csak kiadás.

Gyakorlati tudást fogok átadni, amiért semmit sem kérek. Még a mail címedet sem. Te döntöd el, hogy kell vagy sem. Sőt, ajándékot is kapsz!

Az ajándékom egy letölthető árajánlatkérő. Ezt az ajánlatkérőt elküldheted fejlesztő cégeknek. Így nem csak könnyen összehasonlítható árajánlatokat kapsz (ami nagy előny), hanem az árajánlat olyan lesz ami alapján számon kérheted a fejlesztést és nem kell félned, hogy valami fontosat kihagysz és utólag fizettetik meg veled.

A legtöbben azt az alapvető hibát követik el, hogy úgy vágnak bele a webáruház készítésbe, hogy nincsen tapasztalatuk.

Kérjen árajánlatot webáruház készítésre>>



Nem is a tapasztalat hiánya a fő probléma, hiszen egy jó szoftver fejlesztő cég tanácsokat is ad, segít a webáruház kialakításában. Sokkal inkább az a gond, hogy nem nézel utána, annak mit is kell tudnia és mit is tudhat egy webáruház.

Ezért teljesen ki vagy szolgáltatva a programozóknak!

Az Interneten már rengeteg cikket találhatsz arról milyen a jó webáruház, csak keresned kell. Ez időt vesz igénybe. Gondoltam jobb, ha összefoglalom neked azt, amit tudnod kell, így időt takaríthatsz meg.

Ne feledd! A webáruházadnak nem csak a vevőidnek, hanem a keresőknek is meg kell felelniük.

Kezdjük!

Programozási rész:
Elsőként azt kell tisztázni, hogy kizárólag a php alapú webáruházakkal foglalkozom a cikkben. A .net vagy java alapúakkal nem kerültem közelebbi kapcsolatba, de az elvekben és funkciókban ugyan azt kellene tudniuk. Ha ez a rész untat, ugord át.
Olyan alap dolgokra ki sem térek, hogy milyen legyen a kód minősége, css használjon, adatbázisba írjon, optimalizált és indexelt legyen stb.

  • A webáruház legyen Objektum orientált és használjon template rendszert.

    Ezeket használatát kívülről nem feltétlenül lehet látni egy webáruházon. Jelentősége ott van, hogy így a webáruházat a későbbiekben könnyen és ezért gazdaságosan lehet fejleszteni, mind tudásban, mind kinézetben.

    Ha nyereséget termel a webáruházad, akkor előbb - utóbb felmerülnek újabb igények. Vagy azért, hogy hatékonyabb legyen az eladás vagy azért, hogy könnyebb legyen az adminisztráció. Sőt van úgy, hogy a felhasználók szeretnének kényelmi funkciókat.
    Ha nem termel nyereséget, akkor nem olvastad el ezt a cikket vagy rosszul döntöttél.
Termék megtalálása:
Mivel a webáruháznak az a lényege, hogy eladjunk, ezért nagyon fontos, hogy a látogatók könnyen megtalálják a termékeinket vagy éppen egy konkrét, általuk keresett terméket.
Mivel az emberek különbözőek, ezért minden réteg szokását és igényeit ki kell elégítenünk. Ezért legalább 4 lehetőséget kell biztosítanunk számukra.
  • Kategorizálás

    A webáruház kategóriákat felfoghatjuk úgy is, mint egy hagyományos kőből épült üzletben a különböző részlegeket, osztályokat. Funkciójukat tekintve ugyan azt a szerepet töltik be, segítenek a vásárlónak eligazodni a kínálat között.

    A webáruháznak azonban megvan az az előnye, hogy tetszőleges számú kategóriákat hozhatunk létre és azokat korlátlanul bonthatjuk tovább kisebb egységekre. Sőt ezeket bármikor variálhatjuk, hogy megtaláljuk a tökéletes elrendezést. A kategóriákat főkategóriákra és azok alkategóriájára, majd azok további alkategórájára stb oszthatjuk. A végeredmény egy fa struktura lesz, amibe a termék kínálatunkat rendezhetjük

    A webáruház adminisztrációs felületén kell lennie olyan lehetőségnek, hogy magunk tudjuk létrehozni, szerkeszteni a kategóriákat és azokat korlátlan mélységben további egységekre, alkategóriákra bonthassuk.

    Tudnunk kell szerkeszteni ezeket a kategóriákat és módosítani a megjelenésük sorrendjét. A sorrend módosítása azért nagyon fontos, mert nem várhatja el tőlünk senki, hogy elsőre a tökéletes sorrendben hozzuk létre a termék kategóriákat, továbbá marketing szempontból lényeges, hogy mi tudjuk befolyásolni, hogy melyik kategória legyen az első. Az első kategóriákat sokkal többen nézik meg, tartalmuk, a bennük lévő termékek ezáltal kiemelést kapnak.

  • Szabadszavas kereső

  • Ezt ismerhetjük úgy is, mint kulcsszavas kereső, vagy csak simán kereső. A keresőnek tudnia kell keresnie a termék nevében, leírásában egyaránt.

    Célszerű, ha van lehetősége a vásárlónak a keresés helyét szűkítenie, akár márkára, akár névre, akár egyéb a termékünkre jellemző tulajdonságra. A keresésnek ezt a részét szokták összetett vagy részletes keresésnek hívni, ami azt a célt szolgálja, hogy a találatok azokra a termékekre szűkítsük, amiket valóban meg akartunk találni. A részletes keresésre nincs állandó sablon megoldás, azt mindig az adott termékcsoporthoz kell igazítani.

    A keresésnek van egy fejlett változata, ami nem kötelező tartozék, de érdemes róla szót ejtenünk. Ez pedig a suggest kereső. A suggest kereső annyival tud többet a sima keresésnél, hogy automatikusan felkínálja a kereső kifejezést a látogatónak, ahogy gépeli be a keresőnkbe. Így nem kell pontossan tudnia pl. a termék nevét, elég elkezdenie írni és egy ajaxos megoldással felkínáljuk neki azokat a termékeket amik az addig begépelt betűkkel kezdődnek. Nagyon meg tudja könnyíteni a keresést, ha nem vagyunk teljessen biztosak az írásmódban.

  • Rendezés

    A rendezés jellemzően egy adott kategóriában található termékekre vonatkozik. Általában egy kategóriában több mint 10 termék található, mivel értelmetlen lenne túlbonyolítani a kategória szerkezetet. Megoldás az, hogy a termékek un. lapozással érhetőek el. Mint minden lapozásos megoldásnál azok a termékek amik a 2. vagy 3. oldalon vannak hátrányban vannak az 1. oldalon lévőkkel szemben. Ráadásul a vásárló kényelmes és azonnal akarja a számára érdekes termékeket és nem akar lapozgatni.

    A rendezés azt a célt szolgálja, hogy a számára fontosabb szempontok alapján sorba tudja rendezni a kínálatot. A leggyakoribb rendező elv az ár és a termék neve. Ezen felül már termék specifikus és testreszabás kérdése, hogy mire tudjon rendezni a vásárlói.

    A rendezés célja tehát az, hogy a vásárló a számára legkényelmesebb módon tudja megkeresni a terméket, mondjuk úgy, hogy abc sorrendbe rendezi név alapján.

    A rendezést tökéletesen ki lehet váltani a keresővel, de miért pazarolnánk az energiánkat arra, hogy a vásárlási szokásokat megváltoztassuk bizonyos embereknél, ha kiszolgálni egyszerűbb őket?

  • Szűrők

    A szűrőket sokan összekeverik a keresővel, pedig nem ugyanazt tudja. A kereső egy megadott kulcsszó alapján keres a megadott helyen és összesítve jeleníti meg a találatokat, míg a szűrő egy adott termékcsoport közül csak azokat jeleníti meg, amik megfelelnek a szűrőfeltételeknek.

    Legjobb példa erre, ha én egy kategóriában lévő termékek közül csak azokat akarom látni, amiknek az ára kisebb egy adott összegnél vagy azokat, amiknek a mérete megegyezik az általam preferáltal, akkor egyszerűen ezeket a paramétereket állítom be a szűrőn.
    Ebből is látszik, hogy ez a funkció szorosan kötődik ahhoz, hogy milyen termékeket forgalmaz az adott webáruház. Itt szintén nincsen sablon megoldás, a termékeinkhez kell igazítani.

    Az inteligens szűröknél nem csak egy adott dologra tudunk szűrni, hanem összetett szűrési feltételeket állíthatunk be. Tehát ha beállítom, hogy engem csak a 15 000 Ft nál kisebb, 45 Méretű, Fekete termékek érdekelnek, akkor a többit nem fogom látni, de nincs is rá szükségem.
    Szűrőket lehet használni kategóriánként, sok termékes webáruházak esetén, vagy a webáruház egész kínálatára is.

A szűrök közül a legismertebbek, amiket sok webáruházban láthatunk az akciós termékek és az újdonságok.

Az akciós termékeket külön menüpontként is felszokták tüntetni a webáruházakban, az akcióvadász vásárlók részére. Így ők egy helyen összegyűjtve láthatják a webáruház akciós kínálatát.

Az újdonságokat szintén szokás vagy külön menüpontként feltüntetni vagy véletlenszerűen megjeleníteni a főoldalon. Az újdonságok tipikusan egy olyan funkció, ami a visszatérő látogatók kényelmét szolgálja és csak olyan webáruháznál van jelentősége, ahol nem állandó termékeket forgalmaznak.


Kérjen árajánlatot egy ilyen webáruház készítésre>>

Folytatás:

2. rész Arról, hogy milyen funkciók adják el a termékét a webáruházban...
3. rész Arról miért kell és hogyan lehet automatizálni a webáruházát...

Ajánlatkérő letöltése